Superkompensacja w treningu OCR!

Superkompensacja? A co to?

…nic innego jak mechanizm przystosowawczy do zmieniających się warunków środowiska. Bez tego mechanizmu nasze życie na świecie skończyłoby się bardzo szybko.Jak to się odnosi do treningu sportowego i do biegów OCR? Trening sportowy to nic innego jak właśnie podniesienie większego ciężaru, przebiegnięcie szybciej jakiegoś dystansu, skoczenia dalej czyli dostosowanie naszych możliwości adaptacyjnych do zmieniającego się środowiska poprzez trening i przystosowanie się do bodźca czyli treningu. Jaka jest książkowa definicja superkompensacji?

Superkompensacja – zwiększenie zdolności do wykonania wysiłku, który występuje po efektywnym treningu i koniecznym odpoczynku.Omówmy to na przykładzie wydolności naszego organizmu. Nasza wydolność w dniu dzisiejszym to 100%. Czyli dziś w warunkach laboratoryjnych przy idealnych możliwościach fizycznych i psychicznych bylibyśmy w stanie przebiec np. 10 km w czasie 37:00. Dziś wykonamy trening maksymalny wytrzymałości tempowej pod ten dystans np. 8×1 km, p=3’ gdzie ostatni odcinek pokonujemy na 100% swoich możliwości zapoczątkowując proces superkompensacji i wywołujemy duże zmęczenie (im większe, tym większy nastąpi proces superkompensacji).

W tym samym dniu jak i w kolejnych 2-3 dniach odpowiednio kierując procesami aktywnej regeneracji spełniamy warunek, aby w pełni nastąpił proces superkompensacji (zazwyczaj proces ten występuje po 72 h, ale każdy z nas „posiada swój czas” – u jednych jest to krócej u innych dłużej). Po tym czasie powtarzając nasz test na 10 km w warunkach laboratoryjnych pokonujemy go w czasie 36:56 czyli osiągnęliśmy poprzez superkompensację postęp o który tak bardzo w sporcie nam przecież chodzi 🙂

Superkompensacja jest celem naszych treningów. To dzięki jednostkom treningowym, które ją wywołują osiągamy postęp w naszych wynikach. Nasz okres przygotowawczy pod najważniejsze dla nas zawody w roku to nic innego jak próba optymalnego dostosowania bardzo mocnych lub maksymalnych jednostek treningowych które wywołają superkompensację przedzielonych aktywną regeneracją lub pracą nad innymi partiami mięśniowymi. Oczywiście znaczenie ma jeszcze dziesiątki innych czynników, ale bez wątpienia ten jest najważniejszy


Sam proces superkompensacji jest oczywiście dużo bardziej złożony i zależy od wielu zmiennych tak jak np. wiek, dieta, ilość snu, staż treningowy, poziom sportowy zawodnika, poziom stresu; zależny jest również od suplementacji, rodzaju przeważających u nas włókien mięśniowych, odnowy biologicznej i wielu innych.Na sam koniec mała naukowa ciekawostka. Bodźce poniżej 85%VO2max nie wywołują w znaczącym stopniu procesów superkompensacji, a więc także i dużego postępu w treningu stąd też tak istotne jeszcze do niedawna przygotowanie tlenowe nie ma aż tak wielkiego znaczenia jak kiedyś sądzono.

Pamiętaj żeby raz lub dwa razy w tygodniu odbyć trening „przełomowy”, który pozwala zadziałać procesowi superkompensacji i dać nam upragniony postęp. A jak u Was wyglądają takie mocne jednostki treningowe?


fot. http://skarzynski.pl/

Dodaj komentarz